måndag 13 april 2020

Vecka 16



Fredag 17 april


Eftersom flera av er är klara med övningarna om Isak ska ni få facit här. Men öva först, innan du tittar på svaren!


A. Har du funderat över orden som blir kvar när du har markerat verb, pronomen och prepositioner?

Här kan du se några av dem: Klicka här! (OBS: Denna har jag ändrat lite!)


B. Har du skrivit en sammanfattning av berättelsen om Isak?
Här har jag skrivit ett exempel på en sammanfattning:

Isak är orolig eftersom han inte har ett jobb. Han sover dåligt och känner sig sjuk.

Hans vän tycker att han ska gå till vårdcentralen och Isak loggar in på 1177.se och får boka en tid.

Han träffar en läkare som undersöker honom och skriver en remiss till en psykolog.

Isak får träffa psykologen och prata om sina problem.


C. Har du också ändrat berättelsen från presens till preteritum?

Om du klickar här, så får du se hur berättelsen ser ut i preteritum.

Ibland är det svårt att veta vilka verb som man ska ändra och vilka verb som man inte ska ändra. Jag har skrivit lite om det. Om du har frågor får du gärna skriva till mig!


Sedan önskar jag dig en trevlig helg!

Hälsningar

Ulrika



Onsdag 15 april – torsdag 16 april


Att skriva mejl

Har du tänkt på detta – när du skriver mejl till mig har du verkligen möjligheten att öva!

Ibland får du skrivuppgifter (t.ex. prov) som handlar om att du ska skriva ett mejl till någon. Då kan det kanske kännas lite konstigt, eftersom det inte är ”på riktigt”.

När du skriver till mig är det på riktigt! Då kan du passa på att träna, så att du blir mer och mer säker på hur man gör.


Du kan

- skriva fullständiga meningar

- ta reda på hur orden ska stavas rätt

- börja med Hej! Eller Hej Ulrika!

- berätta något eller ställa en fråga

- avsluta med Hälsningar, Vänliga hälsningar, Med vänlig hälsning eller liknande

- komma ihåg att skriva ditt namn!


Exempel:

Hej Ulrika!

Jag hoppas att du mår bra idag.

I morse var jag ute och sprang i en timme och det kändes jätteskönt!

Jag har gjort en övning. Kan du titta på den?

Vänliga hälsningar
Kalle


Att göra resten av denna vecka


A. Titta en gång till på facit till reflexiva pronomen!

Läs noga i tabellen i facit och se vilka pronomen som hör ihop med varandra!

”sig” använder vi när vi talar om en person eller ett djur (ibland om saker också).

Exempel: ”hon sätter sig”, ”de sätter sig”, ”katten sätter sig”, ”den sätter sig”.

När vi talar med någon eller några använder vi inte ”sig”, utan ”mig”, ”dig”, ”oss” eller ”er”.

Exempel: ”jag sätter mig”, ”ni sätter er”.

Om du behöver det, gör övningarna en gång till!


B. Klicka här så får du facit till övningen med prepositioner!


C. Titta på facit till övningen om Isak här: verb, pronomen, prepositioner.
Fortsätt att fundera på vilka ordklasser de andra orden i texten hör till!


D. Läs texten om Isak igen! Gör följande uppgifter:

Uppgift 1Skriv en kort sammanfattning av texten! En sammanfattning är när man berättar berättelsen igen, fast inte med så många ord. Man berättar bara det viktigaste. 


Skriv cirka 5 meningar! I sammanfattningen ska du skriva om detta:

- Vilket problem har Isak?
- Vad säger Isaks vän?
- Hur kontaktar Isak vårdcentralen?
- Vilken hjälp får Isak?

Uppgift 2Skriv hela berättelsen om Isak i preteritum!


D. Öva i avsnittet Sjukanmälan i Novo!
Läs de tre mejlen! Titta på filmen! Slå upp ord som du inte kan! Vad betyder t.ex. mottagareavsändareformell och informell, som de talar om i filmen? Gör testet!


E. Lyssna på svaren på frågorna till texten om påsken, övningen som du gjorde förra veckan! Klicka 1. här och 2. här!


Om du vill få Nyhetssidan för den här veckan kan du tala om det för mig i ett mejl, så skickar jag Nyhetssidan till dig.


OBS:

På fredagar är jag ledig för att studera och kan inte svara på mejl.

Det finns övningar att göra i bloggen och i Novo och du kan alltid skicka dem till mig, så svarar jag dig så fort jag kan!




Tisdag 14 april


Hej,

Jag hoppas att påskhelgen har varit bra!

Som vanligt kan du läsa aktuell information på skolans bloggsida:
klicka här!


Att göra idag


Först får du facit till övningen med reflexiva pronomen. Klicka här!


A. Nu ska du få jobba lite med prepositioner (en ordklass).

Prepositioner är speciella ord som står före plats, tid med mera.

T.ex. Du studerar Hermods. Det brukar snöa i januari.

Andra exempel på prepositioner är: bredvid, under, framför, efter, om, med, över, till, från

Klicka här så får du göra en övning som handlar om prepositioner och kroppen!


B. När du har gjort övningen med prepositionerna kan du klicka här och lära dig lite mer om hur vi använder prepositioner när vi talar om kroppen.


C. Nu har du övat på pronomen och prepositioner och du ska få öva mer på ordklasser.

Kommer du ihåg vad ordklasser är? Det är olika grupper av ord. Exempel på ordklasser är verb, substantiv, pronomen och prepositioner. Du kan titta i avsnittet Ordklasser i Hälsa och sjukvård i Novo om du vill se fler ordklasser.

Nu ska du mest tänka på verb, pronomen och prepositioner.

Läs texten om Isak! Klicka här så kan du också lyssna på texten! Gör sedan uppgiften som står under rutan!

Isak sover dåligt. Han ligger ofta vaken länge på kvällen och har svårt för att somna. Han är orolig för att han inte ska hitta något jobb. Han vaknar ofta flera gånger om natten. Hjärtat slår fort och han svettas då. Isak berättar för en vän om sitt problem. Hans vän tycker att Isak ska kontakta vårdcentralen. Isak loggar in på 1177.se och skickar ett meddelande till sin vårdcentral.

Dagen efter får han svar från en sjuksköterska på vårdcentralen. Hon har bokat tid hos en läkare. Efter två veckor får Isak träffa en läkare. Läkaren ställer först frågor till Isak. Han frågar hur Isak mår och hur han känner sig. Sedan lyssnar läkaren på Isaks lungor och tar blodtrycket på Isak. Läkaren säger att Isaks blodtryck är lite för högt. Läkaren skriver en remiss till en psykolog.

 Efter en månad får Isak träffa en psykolog. En gång i veckan pratar han med psykologen. Samtalen kallas terapi. Isak får berätta om hur han sover och att han ofta känner sig orolig.


Uppgift:

Arbeta med denna uppgift i lugn och ro! Om du vill kan du använda olika färger när du markerar olika ordklasser.

  1. Markera alla verb
    Tänk på: Vilken form har verben (presens, preteritum, infinitiv)?

  2. Markera alla pronomen
    Tänk på: När det står ”han”, ”hon”, ”hans”, ”sig” – vilken person menar man (Isak, vännen, sjuksköterskan, läkaren, psykologen?)

  3. Markera alla prepositioner
    Vilka prepositioner hittar du?
    Vad betyder de?

  4. Titta på de ord som du har kvar i texten
    Vilka sorters ord är det, tror du? Vilka ordklasser hör de till?


En fin fortsättning på veckan önskar Ulrika!