Fredag 17 april
Eftersom flera av er är klara med övningarna om Isak ska
ni få facit här. Men öva först, innan du tittar på svaren!
A. Har du funderat över orden som blir kvar när du har markerat verb, pronomen och
prepositioner?
Här kan du se några av dem: Klicka här! (OBS: Denna har jag ändrat lite!)
B. Har du skrivit en sammanfattning av berättelsen om Isak?
Här har jag skrivit ett exempel på en sammanfattning:
Isak är orolig
eftersom han inte har ett jobb. Han sover dåligt och känner sig sjuk.
Hans vän tycker att
han ska gå till vårdcentralen och Isak loggar in på 1177.se och får boka en
tid.
Han träffar en läkare
som undersöker honom och skriver en remiss till en psykolog.
Isak får träffa
psykologen och prata om sina problem.
C. Har du också ändrat berättelsen från presens
till preteritum?
Om du klickar här, så får du se hur berättelsen
ser ut i preteritum.
Ibland är det svårt att veta vilka verb som man ska ändra
och vilka verb som man inte ska ändra. Jag har skrivit lite om det. Om du har
frågor får du gärna skriva till mig!
Sedan önskar jag dig en trevlig helg!
Hälsningar
Ulrika
Onsdag 15 april – torsdag 16 april
Att
skriva mejl
Har du tänkt på detta
– när du skriver mejl till mig har du verkligen möjligheten att öva!
Ibland får du
skrivuppgifter (t.ex. prov) som handlar om att du ska skriva ett mejl till
någon. Då kan det kanske kännas lite konstigt, eftersom det inte är ”på
riktigt”.
När du skriver till
mig är det på riktigt! Då kan du passa på att träna, så att du blir mer och mer
säker på hur man gör.
Du kan
- skriva fullständiga
meningar
- ta reda på hur
orden ska stavas rätt
- börja med Hej!
Eller Hej Ulrika!
- berätta något eller
ställa en fråga
- avsluta med
Hälsningar, Vänliga hälsningar, Med vänlig hälsning eller liknande
- komma ihåg att
skriva ditt namn!
Exempel:
Hej Ulrika!
Jag hoppas att du mår
bra idag.
I morse var jag ute
och sprang i en timme och det kändes jätteskönt!
Jag har gjort en
övning. Kan du titta på den?
Vänliga hälsningar
Kalle
Att göra
resten av denna vecka
A. Titta en gång till på facit till reflexiva pronomen!
Läs noga i tabellen i facit och
se vilka pronomen som hör ihop med varandra!
”sig” använder vi när
vi talar om en person eller ett djur (ibland om saker också).
Exempel: ”hon sätter
sig”, ”de sätter sig”, ”katten sätter sig”, ”den sätter sig”.
När vi talar med
någon eller några använder vi inte ”sig”, utan ”mig”, ”dig”, ”oss” eller ”er”.
Exempel: ”jag sätter
mig”, ”ni sätter er”.
Om du behöver det, gör övningarna en gång till!
B. Klicka här så får du facit till
övningen med prepositioner!
C. Titta på facit till övningen om Isak här: verb,
pronomen, prepositioner.
Fortsätt att fundera på vilka ordklasser de andra orden i
texten hör till!
D. Läs texten om Isak igen! Gör följande
uppgifter:
Uppgift 1: Skriv en kort sammanfattning
av texten! En sammanfattning är när man berättar berättelsen igen,
fast inte med så många ord. Man berättar bara det viktigaste.
Skriv cirka 5 meningar! I sammanfattningen ska du skriva om detta:
- Vilket problem har Isak?
- Vad säger Isaks vän?
- Hur kontaktar Isak vårdcentralen?
- Vilken hjälp får Isak?
Uppgift 2: Skriv hela berättelsen om Isak i preteritum!
D. Öva i avsnittet Sjukanmälan i Novo!
Läs de tre mejlen! Titta på filmen! Slå upp ord som du inte kan! Vad betyder t.ex. mottagare, avsändare, formell och informell, som de talar om i filmen? Gör testet!
Läs de tre mejlen! Titta på filmen! Slå upp ord som du inte kan! Vad betyder t.ex. mottagare, avsändare, formell och informell, som de talar om i filmen? Gör testet!
E. Lyssna på svaren på frågorna till texten om påsken, övningen som du
gjorde förra veckan! Klicka 1. här och 2. här!
Om du vill få Nyhetssidan för den här veckan kan du tala om det för mig i ett mejl, så skickar jag Nyhetssidan till dig.
OBS:
På fredagar är jag
ledig för att studera och kan inte svara på mejl.
Det finns övningar
att göra i bloggen och i Novo och du kan alltid skicka dem till mig, så svarar
jag dig så fort jag kan!
Tisdag 14 april
Hej,
Jag hoppas att påskhelgen har varit bra!
Som vanligt kan du
läsa aktuell information på skolans bloggsida:
klicka här!
klicka här!
Att
göra idag
Först får du facit till övningen med reflexiva pronomen. Klicka här!
A. Nu ska du få jobba lite med prepositioner (en ordklass).
Prepositioner
är speciella ord som står före plats, tid med mera.
T.ex. Du
studerar på Hermods. Det brukar snöa
i januari.
Andra
exempel på prepositioner är: bredvid,
under, framför, efter, om, med, över, till, från
Klicka här så får du göra en övning som handlar om prepositioner och kroppen!
B. När du har gjort övningen med prepositionerna
kan du klicka här och lära dig lite mer om hur vi använder prepositioner
när vi talar om kroppen.
C. Nu har du övat på pronomen och prepositioner
och du ska få öva mer på ordklasser.
Kommer du ihåg vad ordklasser är? Det är olika grupper av
ord. Exempel på ordklasser är verb, substantiv, pronomen och prepositioner. Du
kan titta i avsnittet Ordklasser i
Hälsa och sjukvård i Novo om du vill se fler ordklasser.
Nu ska du mest tänka på verb, pronomen och prepositioner.
Läs texten om Isak! Klicka här så kan du också
lyssna på texten! Gör sedan uppgiften som står under rutan!
Isak sover dåligt. Han ligger ofta vaken länge på
kvällen och har svårt för att somna. Han är orolig för att han inte ska hitta
något jobb. Han vaknar ofta flera gånger om natten. Hjärtat slår fort och han
svettas då. Isak berättar för en vän om sitt problem. Hans vän tycker att Isak
ska kontakta vårdcentralen. Isak loggar in på 1177.se och skickar ett
meddelande till sin vårdcentral.
Dagen efter får han svar från en sjuksköterska på
vårdcentralen. Hon har bokat tid hos en läkare. Efter två veckor får Isak
träffa en läkare. Läkaren ställer först frågor till Isak. Han frågar hur Isak
mår och hur han känner sig. Sedan lyssnar läkaren på Isaks lungor och tar
blodtrycket på Isak. Läkaren säger att Isaks blodtryck är lite för högt.
Läkaren skriver en remiss till en psykolog.
Efter en månad får Isak träffa en psykolog. En
gång i veckan pratar han med psykologen. Samtalen kallas terapi. Isak får
berätta om hur han sover och att han ofta känner sig orolig.
Uppgift:
Arbeta med denna uppgift i lugn och ro! Om du vill kan du
använda olika färger när du markerar olika ordklasser.
- Markera alla verb
Tänk på: Vilken form har verben (presens, preteritum, infinitiv)?
- Markera alla pronomen
Tänk på: När det står ”han”, ”hon”, ”hans”, ”sig” – vilken person menar man (Isak, vännen, sjuksköterskan, läkaren, psykologen?)
- Markera alla prepositioner
Vilka prepositioner hittar du?
Vad betyder de?
- Titta på de ord
som du har kvar i texten
Vilka sorters ord är det, tror du? Vilka ordklasser hör de till?
En fin fortsättning på veckan önskar Ulrika!