söndag 18 oktober 2020

Vecka 43

Välkommen till en ny studievecka!

Vi jobbar med temat Bo och leva. Detta är studievecka 6 (av 6).

 

Information om denna vecka:

- Vi jobbar med ett nytt arbetshäfte. Du ska hämta det i skolan på måndag eller tisdag. Då kan du också lämna läxorna för vecka 41-42 och hämta rättade läxor. Skolans öppettider ser du HÄR.

Vi har en Zoom-lektion på torsdag. Ta med arbetshäfte, penna och papper och var med då! Förbered dig genom att göra övningarna i arbetshäftet!

- Om du vill kan du träffa mig i skolan på måndag kl. 10:00-12:00 och 13:00-15:00 eller på tisdag kl. 17:30-19:00. Du kan t.ex. få hjälp med Novo eller Zoom.

- Min mejladress hittar du HÄR, om du vill mejla en fråga.

- Eftersom vi träffas mer i skolan nu måste vi vara extra försiktiga! Om du själv är sjuk, stanna hemma! Om någon annan i ditt hem har covid-19/Corona, stanna hemma då också! När du har gjort ett test som visar att du är frisk ska du visa det när du kommer tillbaka till skolan. Klicka HÄR, så hittar du information på olika språk!

 

Test under höstterminen:

Vi har test i läsförståelse, hörförståelse och skrivning (och ibland tal) under vecka 46 och vecka 50. Vi har testen på tisdagar och torsdagar. Du får tider med mejl.

 

Måndag 19 oktober

A. Häftet s. 1. Här får du facit till övningen med bisatser i häftet för vecka 41-42. Kontrollera om du har gjort rätt!

B. Häftet s. 2-3. Läs texten och jobba med orden i ordlistan på s. 2.

C. Häftet s. 4. Jobba med orden i tabellen.

D. Var gärna med på Marinas språkkafé på Zoom kl. 17:30! Klicka här: https://hermods.zoom.us/j/99593689019

 

Tisdag 20 oktober

A. Häftet s. 5. Gör övningarna med substantiv.

B. Häftet s. 1-2. Öva på adjektiv.

C. Veckans läxa: Jobba med frågorna till texten. Häftet s. 10-11.

Hej!

Jag har haft en lektion med eftermiddagsgruppen idag, men kvällsgruppen får en lektion först på torsdag. Därför vill jag försöka förklara några saker, så blir det kanske lite lättare att göra övningarna i häftet.

Frågor och svar

1. Hur vet man om ett substantiv har en eller ett

Man kan t.ex. titta i Lexin: http://lexin.nada.kth.se/lexin/ 
Man får titta på hur ordet ser ut i bestämd form. Då kan man förstå om det är ett ”en-ord” eller ”ett-ord”.


2. Är det viktigt att veta om det ska vara en eller ett?

Ja, om man vill låta så svensk som möjligt!

3. Hur ska substantivet se ut efter ord som många, flera, inga, några, olika?

Substantivet ska stå i obestämd form och plural. T.ex. ”olika restauranger”.

4. Vad betyder kongruensböjning (häftet s. 6)?

Det betyder att man böjer adjektivet efter det substantiv som man beskriver. Då ska man ta reda på om substantivet är ett ”en-ord”, ”ett-ord” eller om det står i plural. T.ex. en gul tröja, ett gult bord, flera gula blommor.

5. Vad menas med adjektivets placering?

Istället för placering kan man säga plats. När adjektivet står tillsammans med ett substantiv måste adjektivet stå framför/före substantivet. Inte ”en tröja gul” utan ”en gul tröja”.

6. När substantivet står i bestämd form får adjektivet ett –a  på slutet (även om det är singular). T.ex. ”Den röda bollen är min.”

7. Vad menas med komparation?

Det betyder ungefär jämförelse. När vi komparerar ett adjektiv jämför vi. 

Exempel:








8. Övningen på s. 7 i häftet ”Använd minst fem av adjektiven i egna meningar”. Vilka adjektiv menar jag?

Du hittar adjektiven i texten ”Ordsamlaren”.


Torsdag 22 oktober

A. Zoom-lektion kl. 17:30-19:00. Klicka på min länk HÄR!

B. Gör klart veckans läxa!

 

Om du hinner

- Häftet s. 8. Gör diktamen! 
Ljudfilen hittar du HÄR (snabb läsning) och HÄR (långsam läsning).

- Novo: Repetera, öva! Läs särskilt i ”Kontrakt”, ”Anslagstavla” och ”Lagen och ansvar”.

- Öva mer på bisatser på s. 9 i häftet. Översätt orden i rutan och pröva att använda dem i meningarna. Flera av orden kan passa i en mening. Spara övningen till nästa vecka, så går vi igenom den på Zoom.

 

Trevlig helg sedan!

 

Hälsningar

Ulrika